©2020 Uplift · Built with love by Swift Ideas using WordPress.

Cez víkend si užite sladké ničnerobenie

Cez víkend si užite sladké ničnerobenie
apr 17 Kristina Jakubova

Nachádzame sa v zvláštnom období, ktoré sa zapíše do ľudských dejín. Nevieme, čo bude zajtra, nemôžeme plánovať, nemôžeme vidieť našich starých rodičov, nemôžeme, nemôžeme a nemôžeme. Len čakáme a dúfame, že už čoskoro. Čoskoro sa vírusu v jednotlivých krajinách úplne zbavíme a vynájdeme liek pre prípadný opätovný výskyt. Veľa toho nemôžeme, no vyhráva ten, čo sa sústredí na to, čo môže. Fare per niente (sladké ničnerobenie) odporúčame vyskúšať, avšak práve to môže byť pre dnešných uponáhľaných a vystresovaných ľudí náročné. Mnohí z nás už nevedia ani oddychovať, či jednoducho nerobiť nič a byť šťastný bez jedinej výčitky. Mnohí sme sa ocitlil v rôznych situáciách. Rodiny so školákmi, osamotení starí rodičia, maminy na homeofficoch so školopovinnými deťmi, všetci to máme nejakým spôsobom náročné a predsa skúsme najbližší víkend, ale aj mnoho iných dní, prežiť sladkým ničnerobením.

Stalo sa Vám už niekedy, že ste na otázku, „Čo si robil cez víkend?“, odpovedali „Nič“ ? Väčšinou sú odpovede od záhradkárčenia, upratovania, umývania auta, učenie sa nového jazyka, zhotovovanie projektov s deťmi do školy, prerábanie bytu, prípadne tréning na maratón, celovíkendový workshop a takto by sme mohli ešte dlho pokračovať. Skúste prežiť najbližší víkend tak, aby ste mohli v pondelok odpovedať: „Nič“. Všetci ale vieme, že nič nerobiť sa nedá. Dáni majú svoj slávny pojem hygge a Holanďania zase prišli s obmenou talianskeho fare per niente – niksen. Niksen, teda sladké ničnerobenie, však neznamená robiť doslova nič, ale znamená to robiť niečo bez nejakého cieľa. Tak ako platí, že treba mať v živote správnu rovnováhu work – life (práca – život) tak aj činnosť a nečinnosť si treba ustrážiť. Nikto nechce, aby ste zleniveli, iba sa naučili správne relaxovať.

Ak Vám to podmienky a situácia dovoľujú, pozývame Vás vybrať si z niekoľkých tipov na sladké ničnerobenie. A prajeme Vám, aby ste s naplno užili nebyť produktívny a vedome robiť niečo neužitočné.

Dôležitá podmienka: vypnúť telefón, notifikácie, počítač, tablet, televízor, jednoducho všetky rušivé elementy. A teraz si už len vyberajte:

 

  1. Leňošte na pohovke. Bodka. Ak môžete v zavesenej sieti na záhrade.
  2. Pustite si hudbu. Cez slúchadlá, magnetofón, reprák a nechajte sa uniesť do iného sveta. Hudba má silu. S hudbou môžete cestovať, s hudbou môžete snívať, s hudbou môžete tancovať, a pritom stále ležať a nepohnúť sa z Vašej pohodlnej sedačky.
  3. Posaďte sa. Na svoju slnečnú terasu, v parku či v meste na lavičku. A len buďte a neužitočne sledujte spomalený svet okolo seba. Keďže v týchto časpch menej detský smiech, láskyplné slová zaľúbencov, spomínajúcich starých ľudí, ktroí sú našou pamäťou, tak sa nalaďte na jarný štebot vtáčikov..Túlajte sa po meste. Možno objavíte krásu svojho rodiska a jeho zaujímavú históriu, ktorou sú známe mnohé naše slovenské mestá.
  4. Objavujte jarné lúky. A prineste si domov plnú náruč farebnej prírody. Polahodíte tak oči a čuch celej rodine.
  5. Pozorujte oblohu.
  6. Dajte si vonný kúpeľ.
  7. Sledujte ako sa luhuje čaj a púšta farebné „lúče“ do horúcej vody.
  8. Cmúľajte svoj obľúený cukrík, či lízatko z detstva.
  9. Upleťte pre svoju kamarátku náramok priateľstva z bavlniek a zapojte aj svpje dcéry. Pekne osvieži letný look.

 

Všetko, čo chceme povedať je, aby ste Zapli autopilot. Výskúšajte niektorý z tipov vyššie a čaro našetrenej duchovnej sily uvidítea doceníte v rôznych riskantných, náročných a nepríjemných situáciách, ktorým budete neskôr čeliť. A hlavne pamätajte, ničnerobenie nie je žiadne mrhanie časom! Je to čerpanie duchovnej (vnútornej) sily, bez ktorej by sme mnohé situácie zvládali omnoho horšie. A vedzte, že Váš mozog potrebuje pauzu na oddych, regeneráciu, či dokonca aj rozvíjanie kreatívnych myšlienok. Stále máte výčitky, že na ničnerobenie nemáte čas? Tak informácia od neurológov z Mallinckrodtovho inštitútu v St. Louis je práve pre Vás. Na základe svojich výskumov tvrdia, že celá skupina oblastí mozgu pri cielenom riešení upadá – kým pri ničnerobení beží na plné obrátky. Potrebujete prísť na nejaké náročné riešenie v práci? Neviete čo ďalej v živote? Chcete začať podnikať, ale neviete s čím? „Vypnite sa“ a prijímajte všetko, čo Vám bude mozog diktovať. Práve počas ničnerobenia sa rodia tie najlepšie myšlienky.

Mnohí vedci, ktorí sa zaoberali ľudskou činnosťou a nečinnosťou sa domnievajú, že neschopnosť len tak byť súvisí s evolučnou históriou: kedysi bolo najvyššou prioritou človeka hospodáriť s vlastnými silami  a samotné zaobstáravanie potravy bolo veľkou fyzickou námahou. Dnes, predovšetkým v západných krajinách, je prežitie spojené s minimálnou fyzickou námahou. Tím psychológov si overil výber činnosti či nečinnsoti na výskume a účastníkom zadal jednoduchú úlohu: len tak sedieť a vôbec nič nerobiť. Pri rozhovoroch väčšina z nich potvrdila, že sa cítili nepríjemene a úloha ničnerobenia bola pre nich náročná. Psychológovia pri druhom pokuse dali zúčastneným alternatívu k nečinnosti: namiesto ničnerobenia mohli dostať zásah prúdom (predtým si ho vskúšali a vnímali ho ako bolestivý). Na konci 15-minútového testu takmer polovica účastníkov najmenej raz stlačila gombík na zásah prúdom.  Výsledok je, že ak dáme ľuďom, čo najmenšiu príležitosť na nejakú aktivitu, začnú sa usilovať, aby niečo robili a nevyberú si možnosť ničnerobenia.

A pritom práve ničnerobenie a nečinnosť je jedinou skutočnou cestou k sebapoznaiu, lebo počas nej sa vyplavujú na povrch rôzne myšlienky a informácie z podvedomia, ktoré inak ostávajú skryté pod nánosom všetkých stresov a starostí.  A navyše „chronická horlivosť“ môže viesť k rôznych zdravotným problémom. Tak čo, už sa dvíhate od počítača, aby ste si len tak sadli do gauča?

 

Zdroj: autor, activebeauty.sk

Foto: unsplash.com, pexels.com, pixabay.com